آشنایی با قطعات لپ تاپ

دلیل استفاده از خمیر یا پد سیلیکونی در لپ تاپ چیست؟

بر روی تمام لپ تاپ ها چیپ هایی وجود دارند که در اثر کار کردن گرما تولید می‌کنند و این گرما باید مهار شود تا دستگاه شما بتواند کارایی مفیدتری داشته باشد. در صورتی که این گرما منتقل نشود امکان دارد که قطعه روی مادربرد شما در اثر داغ شدن زیاد آسیب ببیند و خراب‌ شده و مادربرد شما کلاً بلااستفاده شود و درنهایت دستگاه شما از کار بیفتد.

حال برای مهار کردن این گرما از قطعه‌ای به نام هیت سینک استفاده می‌شود. هیت سینک قطعه‌ای فلزی است و به یک فن متصل می‌باشد. این قطعه روی چیپ موردنظر قرار می‌گیرد و از طریق فن حرارت را به بیرون از دستگاه منتقل می‌کند.

چرا باید از خمیر یا پد سیلیکون استفاده کرد؟

زمانی که هیت سینک روی چیپ موردنظر قرار می‌گیرد، برای انتقال گرما نیاز هست که هیت سینک به‌طور کامل روی سطح سرامیکی چیپ قرار بگیرد تا گرما به خوبی منتقل شود در غیر این صورت تقریباً می‌شود گفت که بود و نبود هیت سینک چندان تفاوتی ندارد.

برای اینکه فاصله بین سطح چیپ و هیت سینک پر شود از خمیر سیلیکون که انتقال‌دهنده خوبی برای گرما است استفاده می‌کنند. حال اگر این فاصله کم باشد از خمیر سیلیکون و اگر این فاصله زیاد باشد از پد سیلیکون استفاده می‌کنند. خمیر و پد سیلیکونی انواع مختلف دارند اما درواقع این پدها تفاوت و برتری چندانی نسبت به هم ندارند و می‌توانید متداول‌ترین آنها را از بازار تهیه کنید و برای دستگاه خود استفاده نمایید.

بد نیست این را هم بدانید که در صنعت به انتقال‌دهنده‌های گرما ITM که مخفف Interface Thermal Material است، میگویند ولی این اصطلاح در بازار کارایی چندانی ندارد و برای خرید این محصولات فقط از همان نام خمیر یا پد سیلیکون استفاده نمایید.

پد و خمیر سیلیکونی چه تفاوتی باهم دارند؟

همانطور که می دانید از پد و خمیر سیلیکونی، برای انتقال گرما از چیپ به هیت سینک استفاده می شود. تفاوت این دو وسیله را ارتفاع بین سرامیک چیپ و هیت سینک مشخص می کند، به طوری که اگر ارتفاع هیت سینک و چیپ کم باشد، از خمیر های سیلیکونی استفاده می شود ولی اگر ارتفاع بین هیت سینک و چیپ بیش از اندازه معمول باشد، باید از پد های سیلیکونی استفاده نمایید. پد های سیلیکونی نسبت به خمیر های سیلیکونی از انعطاف پذیری بالاتری برخوردارند همچنین آنها در اندازه و ابعاد مختلفی تولید می شود که می تواند به صورت کامل همه قطعات را پوشش دهد.

ضریب انتقال گرمایی

به زبان ساده، به کمیتی گفته می شود که با استفاده از آن انتقال گرما از یک جسم به جسم دیگر محاسبه می شود. همچنین برای محاسبه، درصد انتقال گرمای پد و خمیر سیلیکون از این کمیت استفاده می شود. به طوری که هرچه درصد این کمیت بالاتر باشد، انتقال گرما بهتر انجام می شود.

چند نکته مهم دربارۀ خمیر و پد سیلیکونی

 

  1. این را بدانید که هر چیزی که روی چیپ لپ‌تاپتان وجود دارد بعد از تعمیر یا سرویس کردنش باید عیناً همان را روی چیپ قرار دهید. یعنی اگر پد سیلیکون روی چیپ قرارگرفته است، هنگام بستن مجدد هیت سینک هم باید حتماً پد سیلیکونی روی چیپ قرار دهید و این نکته راجع به خمیر سیلیکون هم صادق است.
  2. این تصور اشتباه است که هرچه خمیر سیلیکون بیشتری روی چیپ قرار دهید انتقال گرما بهتر انجام می‌شود! در صورتی که می‌خواهید خمیر سیلیکون چیپ های مادربرد لپ‌تاپتان را تازه کنید و یا اصطلاحاً می‌خواهید برای لپ‌تاپتان سرویس فن انجام دهید، تنها کافی است مقداری از خمیر را برداشته و فقط سطح کوچک سرامیکی روی چیپ را یک لایه به خمیر آغشته کنید.
  3. توصیه می‌کنیم که درصورتی‌که چیپ شما دارای پد سیلیکونی بود، همان پد را بعد از تعمیر و هنگام بستن دستگاه روی چیپ قرار داده و هیت سینک را ببندید ولی اگر به هر دلیلی خواستید پد نو و جدید روی چیپ قرار دهید حتماً به قطر و اندازه پد خود دستگاه دقت کنید و پدی با همان ابعاد را روی چیپ قرار دهید که فاصله بین چیپ و هیت سینک به‌درستی پرشده و حرارت منتقل شود.
  4. درصورتی‌که خواستید پد جدیدی روی چیپ قرار دهید حتماً پد را کاملاً روی قسمت سرامیکی چیپ قرار دهید و هیت سینک را قرار دهید و مراقب باشید که پد هنگام قرار دادن و بستن هیت سینک جابه‌جا نشود.
  5. هنگام بستن پیچ‌های هیت سینک از بسته بودن پیچ‌ها مطمئن شوید و چک کنید که پیچ‌ها شل یا هرز نباشند زیرا اگر هیت سینک محکم روی چیپ قرار نگیرد درواقع انگار هیت سینک کلاً روی مادربرد قرار ندارد و گرما در خود چیپ می‌ماند و ممکن است دستگاه در اثر بالا رفتن حرارت ریست شده و یا وقتی کار سنگین انجام می‌دهید خاموش شود.

کلام آخر

با توضیحات بالا، متوجه شدیم که پد و خمیر سیلیکون چیست و چه وظایفی را در لپ تاپ بر عهده دارند. سپس وظایف انواع پد ها و خمیر سیلیکونی را بررسی کردیم و تفاوت آنها را برای شما بازگو کردیم. در طول مبحث قصد داشتیم پرسش‌های متداول شما را نیز پاسخ دهیم اما اگر شما همچنان سوالی در مورد خمیرهای سیلیکونی دارید، می‌توانید برای ما بفرستید تا همکاران ما در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰ رای

نوشته های مشابه

14 دیدگاه

  1. با سلام و عصر بخیر. آیا تعویض خمیر سیلیکون باعث خنک شدن قطعات میشود؟

    1. با سلام.
      بله، خمیر سیلیکون در گذر زمان کهنه شده و کارایی خود را از دست میدهد که با تعویض و سرویس دوره ای لپ تاپ خود و با توجه به میزان کارکرد با لپ تاپ و چیپ ها به خنک شدن آنها کمک میکند.

  2. سلام. روزتون بخیر. حدودا هر چند وقت باید سرویس بشه؟

    1. سلام
      جواب این سوال به عوامل مختلفی ربط دارد ولی در حالتی که استفاده کمی از سیستم دارید تقریبا هر دو سال نیاز به تعویض دارد و اگر استفاده نرمال از سیستم خود می نمایید تقریبا هر سال نیاز به تعویض دارد و در صورت استفاده زیاد و مخصوصا گرافیک سیستم زیاد استفاده شود نیاز به هر شش ماه تعویض می باشد

  3. برای دستگاه گمینگ می شود از پد سیلیکون معمولی استفاده کرد ؟

    1. سلام اگر به هر دلیلی خواستید پد نو و جدید روی چیپ قرار دهید حتماً به قطر و اندازه پد خود دستگاه دقت کنید و پدی با همان ابعاد را روی چیپ قرار دهید که فاصله بین چیپ و هیت سینک به‌درستی پرشده و حرارت منتقل شود.

  4. سلام هر چند وقت یک بار نیاز به تعویض خمیر سیلیکون می باشد؟

    1. سلام بله گرمای بیشن از حد باعث کاهش طول عمر باتری میشود و به مرور باطری کارایی خود را از دست می دهد.

  5. از کجا بدانم چه خمیر سیلیکونی مناسب دستگاهم میباشد؟

    1. سلام مهم ترین نکته در خرید خمیر سیلیکون مناسب توجه به ضریب انتقال گرمایی آن است که هرچه درصد این کمیت بالاتر باشد، انتقال گرما بهتر انجام می شود.

  6. سلام از نظر کیفیتی خمیر سلیکونی نوع سورنگی بهتر هست یا کاسه ای ؟

    1. سلام باید به ضریب انتقال گرما خمیر سلیکون توجه نمایید و از لحاظ ظاهری نوع سرنگی آن به علت راحت تر بودن استفاده مورد توجه تعمیرکاران می باشد.

  7. سلام دوتا سوال داشتم اول اینکه می خوواستم بدون حجم خمیر سیلیکون سرنگی hy880 چقدره؟و اینکه کیفیتشون چطوریه؟

    1. با سلام دو مدل خمیر سیلیکون hy880 با پک و بدون پک موجود می باشد که حجم با پک آن 30 گرم و بدون پک آن با احتساب وزن سرنگ 41 گرم می باشد و کیفیت هر دو یکسان و مناسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *