آشنایی با قطعات لپ تاپ

آشنایی با شماتیک مادربرد لپ تاپ و معرفی برخی نمادها

این مقاله مربوط به آموزش شماتیک لپ تاپ است. جهت دانلود فایل شماتیک Schematic لپ تاپ کلیک نمایید

شماتیک لپ تاپ چیست و چه کابردی دارد؟

شماتیک مادربرد لپ تاپ در تعمیر مادربرد نقش مهمی ایفا میکند که نحوه خواندن آن دشوار اما بسیار ضروری و مهم است. در نمودار شماتیک و یا بلوک دیاگرام مادربرد، نحوه خواندن نمادهای استاندارد، اجزای مهم برد، قطعات، اتصالات مدار و وظایف المان ها را مشخص میکند.

تمامی کسانی که تعمیرات انجام می‌دهند به خوبی با شماتیک آشنایی دارند و می‌دانند که استفاده از آن بسیار کارآمد بوده و به تعمیرکار این امکان را می‌دهد که با تمام قطعات و اتصالات مادربرد خود آشنا شده و بتواند راحت‌تر به نقطه‌ای که نیاز به تعمیر دارد پی برده و رفع اشکال نماید.

درواقع شماتیک یا نقشه، یک فایل با فرمت PDF بوده که نمایشی گرافیکی از مدار الکترونیکی است که اتصالات و ولتاژ اجزای تشکیل‌دهنده مدار را با استفاده از سمبل‌های استاندارد نمایش می‌دهد.

شماتیک لپ تاپ چیست و چه کابردی دارد؟

نحوه استفاده از شماتیک لپ تاپ

همان‌طور که میدانید مادربرد از قطعات زیادی تشکیل‌شده است و زمانی که شما بخواهید یک فایل شماتیک را بررسی کنید و به نقطه موردنظر مادربرد دسترسی پیدا کنید نیاز دارید که نمادهای قطعات را از روی نقشه یا شماتیک تشخیص داده و مسیرها را بررسی نمایید و به نقطه موردنظر برسید. شما برای کار کردن با این فایل نیاز به نقشه‌خوانی مدارات الکترونیکی دارید که لازمه این کار نیز آشنایی با سمبل‌های الکترونیکی است.

آشنایی با نمادهای اولیه در نقشه مادربرد

در این قسمت چند نماد پایه در نقشه‌های الکترونیکی را برای شما شرح می‌دهیم و شما را تا حدودی با خواندن شماتیک آشنا می‌کنیم.

توجه: تمامی قطعات ممکن است یک یا چند سمبل برای نمایش در نقشه داشته باشند که تا حد امکان شما را با این نمادها آشنا می‌نماییم.

  • نماد مقاومت یا Resistor

نماد مقاومت یا Resistor

  • نماد پتانسومتر یا مقاومت متغیر

نماد پتانسومتر یا مقاومت متغیر

  • نماد خازن یا Capacitor

نماد خازن یا Capacitor

  • نماد سلف یا Inductor

نماد سلف یا Inductor

  • نماد دیود یا Diode

این قطعه دارای انواع مختلفی است که نمادهای آنها به‌صورت زیر است:

نماد دیود یا DiodeA

نماد دیود نوری یا LED

نماد دیود نوری یا LED

نماد دیود زنر یا Zener diode

نماد دیود زنر یا Zener diode

نماد دیود شاتکی یا Schottky Diode

نماد دیود شاتکی یا Schottky Diode

نماد پل دیود یا Diode Bridge

نماد پل دیود یا Diode Bridge

  • نماد ترانزیستور یا Transistor

نماد ترانزیستور یا Transistor

  • نماد کریستال یا Crystal

نماد کریستال یا Crystal

  • نماد باطری یا Battery 

نماد باطری یا Battery 

  • نماد فیوز یا Fuse

نماد فیوز یا Fuse

  • نماد بلندگو یا Speaker

نماد بلندگو یا Speaker

  • نماد کلید یا Switch

نماد کلید یا Switchنماد کلید یا Switch

  • نماد کانکتور یا connector

نماد کانکتور یا connector

  • نماد زمین مدارات یا Ground (ارت، اتصال به زمین یا Earth wire)

نماد زمین مدارات یا Ground (ارت، اتصال به زمین یا Earth wire)

  • نماد VCC یا ولتاژ تغذیه

نماد VCC یا ولتاژ تغذیه

  • نماد منبع ولتاژ مستقیم یا DC Power Supply

نماد منبع ولتاژ مستقیم یا DC Power Supply

  • نماد منبع ولتاژ متناوب یا AC Power Supply

نماد منبع ولتاژ متناوب یا AC Power Supply

  • نماد نقطه اتصال، گره یا Node

در عکس زیر نقاط سیاه رنگی دیده می‌شود که به آنها Node، نقطه اتصال یا گره گفته می‌شود که به این معنی است که دو قطعه‌ای که در مجاور گره قرارگرفته‌اند به هم متصل هستند.

نماد نقطه اتصال، گره یا Node

با خواندن این نمادها شما تا حدودی با خواندن نقشه مدارات آشنا شدید اما برای مسلط بودن به نقشه شما نیاز به آشنایی با اجزا و بخش‌های مختلف مادربرد نیز دارید زیرا یک شماتیک فایلی حدود 200 صفحه‌ای است که شما بسته به نیاز خود به بخش موردنظر از مادربرد در شماتیک مراجعه نموده و مسیر موردنظر خود را دنبال می‌کنید، بنابراین درصورتی‌که می‌خواهید از طریق شماتیک تعمیری انجام دهید بهتر است ابتدا دانش خود را بالابرده و با اجزای مادربرد و نحوه عملکرد آنها آشنا شده و بعد از طریق شماتیک به عیب‌یابی و تعمیر لپ تاپ خود اقدام نمایید.

لازم به ذکر است که برد ویو و شماتیک، هر دو نقشه مادربرد هستند. برخی مدل های لپ تاپ، شماتیک ندارند و شما میتوانید از بردویو مادربردتان استفاده نماید. با سرچ مدل مادربرد، دانلود بردویو لپ تاپ یا دانلود شماتیک لپ تاپ مورد نظر خود را جستجو و دانلود نمایید.

در آخر

یادگیری، درک و خواندن شماتیک برای تعمیرکاران لپ تاپ امری بسیار ضروری است که سبب شناخت ساختار کلی مادربرد، پیدا کردن اجزا مختلف برد، دنبال نمودن نماد ها و اینکه این صفحه مربوط به کدام بخش لپ تاپ است، میشود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

نوشته های مشابه

8 دیدگاه

  1. با سلام. نسل سی پی لپ تاپ رو میشه از روی شماتیک پیدا کرد یا نه؟

    1. با سلام.
      بله، شما میتوانید از طریق بلوک دیاگرام شماره صفحه مربوط به چیپ پردازنده را پیدا نموده و سپس وارد صفحه مورد نظر شوید و اطلاعات مربوط به cpu را مشاهده نمایید.

  2. برای تعمیر دستگاهم از شماتیک میتونم استفاده کنم؟

    1. سلام بله با استفاده از نقشه شماتیک می توانید یک فایل با فرمت PDF را که نمایشی گرافیکی از مدار الکترونیکی است را مورد بررسی قرار دهید و اتصالات و ولتاژ اجزای تشکیل‌دهنده مدار را با استفاده از سمبل‌های استاندارد تشخیص دهید.

  3. سلام من به طور واضح فرق بین نقشه شماتیک و بردویو رو متوجه نشدم امکانش هست توضیح بدین؟

    1. سلام درواقع شماتیک یا نقشه، یک فایل با فرمت PDF بوده که نمایشی گرافیکی از مدار الکترونیکی است که اتصالات و ولتاژ اجزای تشکیل‌دهنده مدار را با استفاده از سمبل‌های استاندارد نمایش می‌دهد و بردویو درواقع راجع به قطعات مادربردتان اطلاعاتی مثل اسم قطعه روی مادربرد، ولتاژ و اتصالات قطعه را می‌دهد و حالا در توضیح فایل بردویو باید گفت که این فایل درواقع راحت‌تر شده فایل شماتیک است و این مزیت را دارد که جای فیزیکی قطعات را نیز نشان می‌دهد و امکان دستیابی به اطلاعات قطعاتی مانند CPU، کیپ‌های مادربرد و یا آی سی بایوس (BIOS) مادربرد را سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند.

  4. سلام. لبتابم رو تمیز میکرودم که یه ترانزیستور از رو برد کنده شد ومتاسفانه گم شد ایا با شماتیک شماره اون ترانزیستور رو میتونم پیدا کنم ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام وقتتون بخیر
      در لپ تاپ ترانزیستور نداریم و ماسفت داریم . به احتمال خیلی زیاد منظور خازن است که در شماتیک و برد ویو می توان مشخصات تمام قطعه را مشاهده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *