آشنایی با قطعات لپ تاپ

هارد هیبریدی (SSHD) چیست و چه مزایایی دارد؟

در دنیای امروزی به دلیل بهبود سرعت اینترنت بسیاری از کاربران، فضای ابری را جایگزین هارد ها کرده اند به طوری که بدون ترس از دست دادن اطلاعات خود و با خیالی آسوده، محتویات مورد نیاز خود را در این فضای ابری ذخیره مینمایند اما در کشور ایران به دلیل هزینه بالای اشتراک فضای ابری و سرعت کم اینترنت، کاربران همچنان از هاردها جهت ذخیره سازی اطلاعات خود استفاده میکنند.

هارد قطعه ای برای ذخیره سازی اطلاعات بر روی لپ تاپ میباشد که بصورت داخلی (Internal) و خارجی (External) در بازار به فروش میرسند.

در حال حاضر 3 نوع هارد (SSHD-HDD-SSD) برای لپ تاپ ها در بازار موجود میباشد که در این مقاله قصد معرفی حافظه SSHD را داریم.

شاید شما هم اسم هارد های هیبریدی (SSHD) را شنیده باشید، اما این نوع هارد چیست و چه تفاوت‌هایی با هارد های SSD و HDD می‌تواند داشته باشد؟ هارد دیسک هیبریدی، حافظه ای هستند که از ترکیب یک واسطه حافظه سریع مانند درایوهای SSD با یک درایو HDD ساخته می‌شوند. بخش SSD در این ترکیب به‌عنوان حافظه کش (cache) برای اطلاعات ذخیره‌شده در HDD عمل می‌کند و یک کپی از داده‌های پرکاربرد جهت دسترسی سریع‌تر روی SSD ذخیره می‌شود. 

تصویر هارد هیبریدی SSHD
هارد هیبریدی (SSHD) چیست؟

ساختار حافظه های HDD و SSD چگونه است؟

هارد های HDD از یک سری دیسک‌های مغناطیسی گردان تشکیل‌شده‌اند که اطلاعات روی آنها ذخیره می‌شوند و توانایی ذخیره حجم زیادی از اطلاعات را دارند اما به دلیل محدودیت در سرعت حرکت این دیسک‌ها، سرعت خواندن و نوشتن روی آنها محدود می‌شود. اما حافظه‌های SSD از تعدادی آی سی NAND-flash با سرعت خواندن و نوشتن بسیار بالاتر ساخته‌شده‌اند و محدودیت مکانیکی ندارند.

مزایای هارد های هیبریدی که ترکیبی از هارد دیسک درایو HDD و حافظه حالت جامد SSD است
ساختار حافظه های HDD و SSD چگونه است؟

پیاده‌سازی حافظه های هیبریدی (SSHD) در سیستم به دو روش

سیستم های هیبریدی درایو دوگانه (dual-drive) و درایوهای هیبریدی (solid-state) در سیستم‌های هیبریدی درایو dual-drive، حافظه های HDD و SSD به‌صورت جداگانه در داخل یک لپ‌تاپ نصب می‌شوند و جهت بهینه‌سازی سرعت محل ذخیره اطلاعات پرکاربرد به‌صورت دستی توسط کاربر و یا اتوماتیک توسط سیستم‌عامل تعیین می‌شود. در درایوهای هیبریدی (solid-state)، هر دو حافظه HDD و SSD در یک بخش سخت‌افزاری پیاده‌سازی می‌شوند و بهینه‌سازی روش و مکان ذخیره اطلاعات توسط خود حافظه تعیین می‌شود.

نصب حافظه هیبریدی در لپ تاپ و کامپیوتر به دو روش - روش اول : خرید درایو هیبریدی و روش دوم : خرید هارد SSD و HDD به صورت جداگانه
ساختار حافظه های HDD و SSD به چه صورت است؟

نحوۀ کار هارد دیسک های هیبریدی

اولین بار که حافظه هیبریدی اطلاعات را ذخیره و سپس لود می‌کند، سرعت آن با حافظه HDD تفاوتی زیادی ندارد اما به‌ مرور زمان اطلاعات پرکاربرد مشخص می‌شوند، سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در آن بیشتر می‌شود. در نتیجه از آنجایی‌ که حافظه های هیبریدی هر دو مزیت سرعت و ظرفیت را یکجا دارد و قیمت معقول‌تری به نسبت SSD ها دارد جایگزین مناسبی برای SSD به نظر می‌رسد.

هارد هیبریدی بهتر است یا هارد SSD؟

شاید در مورد اینکه کدام نوع حافظه برای ذخیره سازی برای لپ تاپ شما بهتر است سردرگم شده باشید. در همین ابتدا باید بگوییم که اولویت شما در خرید چیست؟ سرعت یا حجم؟

هارد اس اس دی برخلاف هارد دیسک درایو سرعت بسیار بالایی را در فراخوانی اطلاعات دارد و با نصب یک اس اس دی می‌توان سرعت دستگاه را به‌طور چشمگیری افزایش داد. اما ظرفیت‌های این هاردها محدود هستند و قیمت بسیار بالایی هم دارند. در حال حاضر بالاترین ظرفیت هارد های SSD در حدود 4 ترابایت می‌باشد و هزینه بالایی را هم برای خرید این حافظه باید پرداخت نمایید. اما مهم‌ترین ویژگی آنها سرعت آنها است. از هارد های اس اس دی اغلب برای ذخیره سازی موقت اطلاعات و افزایش سرعت سیستم استفاده می‌شود.

هارد هیبریدی ترکیبی از هارد HDD و هارد SSD است. هارد هیبریدی ازنظر ویژگی و قابلیت بین این دو نوع هارد قرار دارد یعنی آنکه هارد هیبریدی سرعت فراخوانی اطلاعاتش به SSD نمی‌رسد اما از هارددیسک بسیار سریع‌تر می‌باشد. از مزایای این هارد هیبریدی می‌توان به ظرفیت بالا ذخیره سازی و سرعت مناسب خواندن اطلاعات اشاره کرد.

اگر اولویت شما در خرید هارد سرعت است، می‌توانید یک هارد SSD تهیه نمایید تا سرعت سیستم شما بیشتر شود. اما اگر حجم ذخیره سازی برای شما ملاک است و سرعت در اولویت بعدی شماست، خرید هارد هیبریدی می‌تواند یک انتخاب خوب و مناسب به را شما باشد.

در این مقاله ما به شما آموزش دادیم که هارد هیبریدی چیست و چه مزایایی دارد. در ادامه به معرفی ساختار این هارد هیبریدی پرداختیم و نحوه کار آن را توضیح دادیم. در آخر هم هارد اس اس دی که یک هارد پرسرعت است را با هارد هیبریدی مقایسه کردیم و گفتیم که خرید کدام یک از آنها برای شما می‌تواند مناسب باشد. امیدوار هستیم این مقاله برای شما آموزنده باشد. سؤالات خود را می‌توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰ رای

نوشته های مشابه

16 دیدگاه

  1. اگه فقط بخوام برای افزایش سرعت هارد تعویض کنم چه مدلی بهتره؟

    1. با سلام.
      درصورتیکه تنها افزایش سرعت معیار شما برای تعویض هارد میباشد، پیشنهاد ما هارد SSD و در حالی که علاوه بر سرعت، حجم نیز برای شما حائز اهمیت است، هارد های هیبریدی مناسب میباشد.
      هارد های HDD نیز برای آن دسته از کاربرانی مناسب است که علاوه بر هزینه پایین، ظرفیت هارد نیز برایشان مهم است مناسب میباشد.

  2. برای همه دستگاه ها می شود هارد هیبریدی استفاده کرد ؟

    1. سلام در صورتی که لپ تاپ مورد نظر دارای پورت هارد ساتا باشد و یا هارد قبلی آن از نوع ساتا باشد بله می توانید از هارد هیبریدی برای لپ تاپ استفاده نمایید .

    1. با سلام هارد sshd را به تمام لپ تاپ هایی که هارد 2.5 اینچی دارند می توان استفاده کرد.

    1. سلام خیر برند خاصی ندارد هاردهای هیبریدی با برندهای متفاوت و شرکتهای مختلف در بازار موجود می باشد.

  3. سلام روز بخیر ببخشید من می تونم برای ارتقا لپ تاپ کنار هارد هیبریدی یه اس اس دی هم بزار؟

    1. سلام بله شما می توانید جهت ارتقا سیستم لپ تاپ خود ، از هارد اس اس دی استفاده نمایید.

  4. سلام هاردی که برای لپ تاپ استفاده می شود 2.5 اینچی است آیا برای پی سی هم می شود از این هارد استفاده کرد؟

    1. از نظر فنی هارد لپ تاپی با هارد pc سازگاری ندارد اما در صورتی که قصد دارید هارد 2.5 اینچ را داخل Case قرار دهید با استفاده از ماژولی به نام براکت هارد ، امکان نصب هارد لپ تاپی وجود دارد.

  5. سلام ، هاردهای هیبریدی هم مثل ssd طول عمر مشخصی داره؟

    1. سلام وقتتون بخیر
      SSHD ها مانند SSD ها طول عمر خاصی ندارند زیرا دوام آنها به کیفیت کش SSD و اجزای HDD بستگی دارد. بخش SSD از نظر طول عمر مشابه درایوهای SSD مستقل است، در حالی که بخش HDD مشابه هاردهای HDD سنتی است. هنگام ارزیابی طول عمر و قابلیت اطمینان SSHD ها، توجه به هر دو جنبه ضروری است.

  6. سلام یه سوال داشتم :
    یعنی وقتی که در لب‌تاپ هم ssdوhhdاستفاده بشه
    تبدیل میشه به هیبریدی که سریع تره ؟؟
    هیبریدی چیز خاصیه ؟

    1. خیر به صورت دو تا درایو مختلف نمایش داده شده است که حتما ssd را مستقیم به مادربرد وصل کنید و ویندور را بر روی ssd نصب نمایید
      هارد هیبردی هارد های مشابه به هارد های معمولی یا سیلندری می باشد با اینتفاوت که قسمت کش این هارد بجای 128 مگ معمولا 8 گیگ ssd می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *